السيسي للمصريين: "جوعوا عشان مصر"

10 مارس 2015
من الصور المتداولة على "تويتر"
+ الخط -
"خطاب الخيار والجوع"، بهذا التعليق، وصف ناشطون خطاب الرئيس المصري، عبدالفتاح السيسي، الأخير الذي ألقاه، أمس الإثنين. عاد السيسي إلى الخيارات مجدداً، لكن هذه المرة الخيار غير مرتبط بالإرهاب ومواجهته، ولكنه "خيار الجوع". فبعد أن وعد السيسي الناس بالغنى في أحد حواراته، حين قال "مهمتي أغْني الناس"، ها هو ينكث في هذا الوعد، ويبشر المصريين بالجوع، في خطابه الذي ألقاه بمناسبة افتتاح مشروعات عدة، قامت بها الهيئة الهندسية في القوات المسلحة.

وقال السيسي: "لازم نضغط على أنفسنا أكتر... الظروف الآن صعبة، عايز ضغط أكتر، أنا معنديش خيار تاني، لازم نضغط على أنفسنا ونبني بلدنا... ونعمل تاريخ حقيقي، ونعمل معجزات حقيقية، ويعلّموا التاريخ والإنسانية إنهم قادرين".

فحلول السيسي دائما تكون بعيدة عن "رز" دول الخليج، الذي وصل إلى عشرات المليارات من الدولارات، والضرائب المستحقة على رجال الأعمال، والحد الأقصى لأجور كبار رجال الدولة والقضاة، الذين رفضوا الإفصاح عن رواتبهم. إلى جانب وزارة الداخلية التي تضيع المليارات في ميزانيتها، حسب آخر تقارير الجهاز المركزي للمحاسبات. وطبعاً لم يفكر في تخفيض رواتب قيادات الجيش ولا كبار الموظفين في الدولة. ذلك "التقشّف" يأتي على حساب المواطن "الغلبان" الذي بالكاد يجد ما يسد رمقه.

ويبدو أن الحلول السحرية للأزمة الاقتصادية أصبحت ماضياً، فلا عربات الخضار أتت أكلها، ولا اللمبات الموفرة، ولا المشي على الأرجل للعمل، ولا التبرع علشان البلد، أصبح كافياً.

هكذا أضحى الحل الوحيد هو الجوع، وقال: "بقول مرة تانية للمصريين.. لازم إحنا كمان نكون قادرين على الاعتماد على أنفسنا.. لازم إحنا إن شاء الله مناكلش ونبني بلدنا".

[اقرأ أيضاً: نظرية "السيسي حلو.. النظام قبيح"]

الناشطون على مواقع التواصل قابلوا تصريحات السيسي بالسخرية اللاذعة، ولم يحملوها على محمل الجد، فقال أحدهم مشبّهاً حال السيسي أثناء خطاب الجوع: "السيسي لما بيقول مستعد نجوع زي البنت اللي ساكنه في الرحاب معاها عربية بسواق قاعدة في كوستا وبتكتب من الآي فون 6 بتاعها، يا جماعة لازم نحس بالغلابة".

وعن إمبراطورية لواءات الجيش، علق أحمد عبدالواحد: "السيسي: لازم نجوع علشان ماسر، طيب إحنا كده كده في ظل حكمكم جعانين من 60 سنة، وبالنسبة ليك يا سيسي والعسكر بتوعك مش ناويين تجوعوا برده، اللي اختشوا ماتوا". وتعجب آخر قائلاً: "السيسي: مش هنفضل نعتمد على الإمارات والخليج لازم نجوع علشان مصر... وهي مصر إيه غير الشعب... هتجوّع الشعب عشان تسرق".

الكاتب الصحافي ياسر الزعاترة عبّر عن دهشته في تعامل السيسي مع البسطاء من المصريين ورجال الأعمال وقال: "هل قرأتم تصريحات السيسي آنفة الذكر. الجوع للفقراء. أما المليارديرية، فلهم تشجيع الاستثمار. دولة السيسي، بوليسية ونيوليبرالية في الاقتصاد".

أحد الناشطين العرب تفاعل مع تصريحات السيسي فسخر قائلاً: "السيسي: لازم نجوع عشان مصر!! شو قصة هالزلمة؟ لازم نجوع ولازم نضحي ولازم نموت عشان ماسر، الشعب انتخبك ليعيش حياة كريمة مو ليتمنى الموت". وسخر حازم جودة: "عبدالفتاح السيسي: يعلم الله ما بنفسي وإنني هنا لرفعة ورفاهية هذا الشعب ولا شيء سواه... وعشان كده لازم نجوع وربنا معانا بقى".

المساهمون