مصريون: ‏‎"#احنا_كشباب_من_حقنا نعيش أو نموت باحترام"

08 ابريل 2018
(فايد الجزيري/NurPhoto)
+ الخط -

حرية، فرص عمل، انتخابات حقيقية، سفر وهجرة، هذا أبرز ما طالب به الشباب المصري من خلال وسم "#احنا_كشباب_من_حقنا" الذي تحوّل منذ تدشينه إلى منبر تعبير شبابي، ما تسبب في استمرار التدوين على الوسم لأكثر من يوم، وسط مشاركات سياسية واقتصادية واجتماعية لا تخلو من السخرية.

وغردت أريج البغدادي: "‏‎#احنا_كشباب_من_حقنا نختار من يحكمنا ونحترم أصوات الأغلبية ده طبعا إذا كان في أصوات لحد في البلد.. دلوقتي لا صوت يعلو فوق صوت (هو كده وخلاص وان كان عجبكم)".

ليرد عليها أحمد بمرارة: "‏‎الله يهديك بس تختاري من يحكمك ايه بس ده مصر يعني الفراعنة.. حكم إجباري". أما أمير مصباح فكان طموحه: "‏‎#احنا_كشباب_من_حقنا نقدر نطلع من البلد بكل سهولة وأريحية مش لازم أم التعقيد في أوراق السفر".

ولخص صاحب حساب "شخصية فضائية" حال البلد: "‏حاكم فاسد، ورجل دين كاذب ومنافق، ومعاتيه يقتلون باسم الله، وسياسي يبرر القتل وأناس يقومون بتحدي الشعب ويستثنون عطش وجوع الفقير، إنها مصر. #احنا_كشباب_من_حقنا".

ومجرد الأمل كان تعليق محمود رمضان: "‏‎#احنا_كشباب_من_حقنا نلاقي في أمل في بكرة".

بدورها، أمل صلاح غردت عن الموت: "‏من 20 ألف إلى 30 ألف عقار مهدد بالانهيار في محافظة الاسكندرية.. من 200 ألف إلى 300 ألف أسرة على وشك التشرد والدفن تحت أنقاض منازلها! مصر تتحول إلى مقبرة جماعية. #احنا_كشباب_من_حقنا نعيش أو نموت بس باحترام".

أما نهى فقالت: "‏‎#احنا_كشباب_من_حقنا أول ما نتخرج نلاقي وظيفة". وعلق صاحب حساب "المخ": "‏‎#احنا_كشباب_من_حقنا نعبر عن رأينا من غير ما نتقتل ونعتقل".

المساهمون