تساؤلات مصرية رداً على السيسي: #الشعب_هيجيب_منين؟

23 ديسمبر 2018
(محمد الشاهد/فرانس برس)
+ الخط -
مع توقعات المصريين بزيادة جديدة في الأسعار ببداية العام واستعداد البرلمان لإصدار قانون المحال التجارية الذي يفرض رسوماً وقيوداً على الأعمال التجارية الخاصة، دشن رواد مواقع التواصل الاجتماعي وسم #الشعب_هيجيب_منين، دونوا فيه عن صعوبة الأحوال الاقتصادية وفشل النظام في كافة المجالات.

وكتبت جاسمين: "‏الطبقة المتوسطة اللي كانت مستورة في مصر تحولوا إلى فقراء بسرعة الصاروخ!! انقرضت خلاص ومفضلش غير طبقتين.. طبقة نجيب ساويرس وطبقة يا بلحة نجيب منين !! #الشعب_هيجيب_منين !؟".

وغرد صاحب حساب "ثوري حر": "‏تمكن رباعي الفقر والمرض والجهل والخوف من نسبة غير قليلة من المصريين في 2018، وذلك بسبب سياسات الانقلاب التي تكرس السلطة والثروة والنفوذ والإمكانات في جانب الأغنياء؛ فيما يظل الفقراء الذين يمثلون نسبة كبيرة من المصريين تزداد أوضاعهم سوءًا يومًا بعد يوم. #الشعب_هيجيب_منين".

وقالت إيمان أحمد: "‏يرفع الدعم عن المواطن الفقير حتى يزود به أفراد عصابته!‎#الشعب_هيجيب_منين".

وعن الأسعار كتبت حبيبة عبد الرحمن: "‏#الشعب_هيجيب_منين يا انقلاب فاجر..السلع الغذائية للفقير أسعارها في السما زي الفول والعدس والمكرونة والبطاطس". وطالب معاذ الدفراوي: "‏‎#الشعب_هيجيب_منين.. ما زال لديكم الكثير يا مصريين.. اللهم ثورة".

وكتب حودة عدلي: "‏حكم عسكري غشيم نهب ثورة البلد وفي الآخر يطلع ويقولك أجبلكم منين؟ الجيش بينتقم من الشعب وبمعنى أصح بيعلمنا الأدب عشان قومنا بثورة عليهم ونجحت وهتقوم التانية وهتنجح. ‎#الشعب_هيجيب_منين".

وعدد شريف: "‏شعب بدون صرف صحي.. مياه غير صالحة للشرب.. تلال قمامة في الشوارع.. طعام مسرطن.. نظام رعاية صحية متدني.. سوء تغذية.. كل ده وانت بتتكلم عن طعام أورجانيك اللي ناس كتير مايعرفوش معناه أصلا؟؟ شعب مش لاقي عيش بيبشروه بالجاتوه. #الشعب_هيجيب_منين #ثورات_الربيع_تنتفض".






المساهمون